המלצה לספר ושיר הלל לרב אריה קפלן זצ"ל

בס"ד

בזמן האחרון חזרתי לקרוא את הספר "מדיטציה יהודית". ככל שאני קורא בו יותר, נבנית אצלי הערכה עמוקה למחבר הספר הרב אריה קפלן זצ"ל. האיש הזה הצליח להלך על החבל הדק שבין היהדות החרדית לבין החוויה המיסטית האוניברסלית ומכיוון שלא אמר זאת במפורש, איכשהו הוא הצליח לחדור לתודעה הדתית חרדית כמקובל מן המניין.

כפי שאני רואה את זה, בסוף של יום, מחפש רוחני רציני יהיה חייב להגיע בסופו של דבר אל קצה גבול היכולת השכלית ולזנק ב"קפיצת אמונה" אל החוויה המיסטית. אני גם מאמין בכל לבי שכל מחפש רוחני רציני יהיה חייב בסופו של דבר להכיר במגבלות יכולותיו ולדחוס אותן לתוך מסגרת דתית הקשרית שתעזור לו לא להשרף באש החוויה. דווקא אותם מיסטיקנים חסרי מסורת נראים בעיניי כאלה בעלי הפוטנציאל המסוכן ביותר בהעדר מערכת של חוקים שתגביל אותם בעת היותם מחוץ לטווח ההשפעה המיסטית.

המעבר בין שני אלה, החוויה וההקשר, הוא ריקוד הרצוא ושוב. יש נקודה שבה הכל שווה. ביהדות מייחסים את היכולת לראות את הנקודה הזו רק להשם יתברך. אבל בנקודה הפנימית ביותר, רגע לפני הביטול הטוטאלי (שאני לא מאמין שבאמת אפשר להגיע אליו), בנקודה הזו ניתן להפגש עם כל המציאות כאחת. כמו שמי הים מלוחים בכל מקום שנטעם מהם.

בנקודה זו אני חוזר לפילוג שהוא הכרחי לקיום שלנו. היופי קיים בגלל הגיוון. כל חלק בבריאה ובהבדלים האנושיים מעשיר ומדגיש את יופייה של כל התמונה. כמו גינה רבת פרחים שכל פרח יפה ומיוחד כשלעצמו אבל השילוב של כולם בערוגה אחת מעשיר כל פרח בנפרד. אילו היינו מערבבים את כל הצבעים יחד בחוסר סדר, היינו מקבלים צבע בוץ והרי את הבוץ ממילא הקב"ה ברא אז איזה צורך יש לנו ליצור בוץ חדש שהורתו מעירוב צבעים יפים עד כדי כיעור?

לדעתי המשוחדת, לעם ישראל יש תפקיד ייחודי במהלך המטא-היסטורי. את זה יגיד גם הנוצרי על עצמו וכך גם המוסלמי והגרמני וההינדו. ועל זה נאמר במחוזותינו "תשבי יתרץ קושיות ושאלות".  וחוץ מזה מה אכפת לי. זה מעשה שלהם וזה מעשה שלי. 🙂

ובחזרה לרב אריה קפלן זצ"ל. האינטגרציה שהוא עשה למדיטציה, לפחות בשם, אלתוך העולם היהודי הייתה כל-כך הרמונית וחלקה עד שהיום ניתן לומר במידה מסויימת של ודאות שאלמלא עבודת הקודש שלו בחיבור טקסטים תנכיי"ם וחזליי"ם וכו' לרעיונות מדיטטיביים, עם ישראל היה מאבד הרבה יותר מבנותיו ובניו לקסמו של המזרח הרחוק. יפה אמר הרב קפלן שהדת היהודית הינה דת מזרחית שהיגרה גם למערב. כך היה לו קל הרבה יותר להראות שהחיבור למדיטציה הוא אך טבעי והגיוני יותר מאשר לכל מה שצמח במערב.

מי שמרגיש, כמוני, שהחלק האוניברסאלי חסר לו, לפחות ברמה החוויתית, שירוץ לקרוא את הספר המופלא הזה. לא כל פרקיו נוגעים ישירות בחוויה המיסטית אבל בכולם יש פוטנציאל להחיות את שגרת החיים הדתית.

אודות רני בן-נר

מנסה לחזור בתשובה או כמו שחמותי קוראת לי "דתי בערך" :) בעל, אבא, בן, מטפל וחסיד ברסלב בהתהוות. נלחם בנחש מהמזרח הרחוק (כבר הכיש אותי הנבלה) ומנסה למצוא גשרים בין העולמות שבהם אני חי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על המלצה לספר ושיר הלל לרב אריה קפלן זצ"ל

  1. דרול הגיב:

    הבעיה אצל הרב קפלן ,היא שלא היה לו מושגבמדיטציה. הוא לא ידע מה זה , הוא לא הכיר את זה ואילו מדיטציה היתה נופלת לו על הראש ביום בהיר, בספק רב אם הוא היה יכול לזהות אותה.

    • רני בן-נר הגיב:

      בס"ד
      דרול, אם יש לך איזשהן סימוכין שהרב אריה קפלן זצ"ל לא ידע מה זה מדיטציה, אשמח אם תשתף אותנו. סימוכין זה אומר ציטוטים מספריו שיגרמו למתרגל ותיק להרים גבה. וכמובן לא ציטוטים שהוצאו מהקשרן.

      • דרול הגיב:

        יש לי , בטח.
        אני התעמתתי עם תלמידיו בנושא הזה כבר לפני יותר מעשר שנים ולא הייתה לי בעיה בכלל.
        פשוט הספר אינו נמצצא תחת ידי כעת , אבל אולי מחר אני אקפוץ לספריה המרכזית של רמת גן ואמצא לך סימוכין.

  2. דרול הגיב:

    לא שכחתי את התחייבותי.
    השגתי את הספר ואני מקווה לענות לך היום.

  3. דרול הגיב:

    אז דיברנו על "מדיטציה ויהדות" של הרב קפלן.
    קראתי את הספר ומצאתי את אותם קטעים שהראו לי בזמנו ואני שמח שזכרתי נכון.
    הרב קפלן עושה כאן מין מניפולציה.
    ישנן כל מיני תופעות לוואי למדיטציה שהרב קפלן מזכיר בספר. הוא מזכיר לדוגמא את הראיה הרב כיוונית וזאת תופעה שאנחנו מכירים והיא תופעה טפלה. אין לה חשיבות הכרתית. אתה רואה דרך קיר , זה לא הופך אותך לאדם יותר נאור .
    מדיטציה אינה תורת ההוקוס פוקוס. זה מה שקפלן לא מבין.

    הוא הופך את העיקר לטפל.
    המדיטציה מטהרת את ההכרה , מנתקת את הרצון מהיכולת לדעת , להבין.

    את קפלן זה לא מעניין , כי הוא לא היה שם.
    הוא מטפח את כל תופעות השוליים , כל הראיות והתחושות המוזרות וטוען , בלי להביא שום הוכחה, שזה מה שחוו גדולי ישראל , המקובלים , התנאים וכן הלאה.

    על סמך מה הוא טוען את זה? ככה הוא מבין את הכתובים.

    עד כאן?

    יש לו טכניקת מדיטציה בכל הספר שאתה יכול לתרגל שעה ולשים V? משהו בסגנון התבודדות הברסלבים? אני לא מצאתי.
    מצאתי אוטוסוגסטיות , זאת לא מדיטציה, זה המדמה הישן והטוב מליקוטי מוהר"ן.

    א גוטה נאכט.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s